Research Experience and Agreement With Selected Ethics Principles From Canada’s Tri-Council Policy Statement—Ethical Conduct for Research Involving Humans
Abstract
An online survey was conducted of students, instructors, and researchers in distance education regarding principles for the ethical treatment of human research subjects. The study used an online questionnaire based on principles drawn from Canada’s Tri-Council Policy Statement, Ethical Conduct for Research Involving Humans (TCPS, 2003), which the authors had sometimes found problematic in their own distance education practice (as researchers, in their work with graduate students, and as Research Ethics Board [REB] members). Overall, findings showed that respondents tended to agree with the principles presented, whether consistent or not with the TCPS; however, those with more research experience showed a tendency to agree more with questionnaire items that were consistent with the TCPS, and less with those items not consistent with the Policy, a pattern that was more pronounced in a group of 25 published researchers invited to participate. Conclusions were that research experience was associated with greater agreement with the TCPS’s principles, with ethics issues, and with REB experience; that by their own admission many participants were not well acquainted with the TCPS; and that efforts to address the reservations of distance education researchers about ethics review should include the involvement of experienced researchers, as this group probably best represents the ethical norms and practices of the field.
Des étudiants, des professeurs et des chercheurs en éducation à distance ont participé à une étude en ligne portant sur les principes d’un traitement éthique des êtres humains en tant que sujets d’expériences en recherche. Le questionnaire en ligne utilisé était basé sur des principes issus de l’Énoncé canadien de politique des trois Conseils, section Éthique de la recherche avec des êtres humains (EPTC, 2003). Les auteurs ont parfois trouvé cet énoncé problématique dans leur pratique en formation à distance (en tant que chercheurs, dans leurs travaux avec des étudiants gradués et en tant que membres du Comité d’éthique de la recherche (CÉR)). En général, les résultats ont montré que les répondants avaient tendance à être d’accord avec les principes présentés, que ces principes soient cohérents ou non avec l’EPTC. Cependant, les répondants ayant plus d’expérience en recherche avaienttendance à être plus en accord avec les articles du questionnaire qui allaient dans le même sens que l’EPTC, et à être moins en accord avec les articles qui n’étaient pas compatibles avec l’énoncé de politique. Cette tendance s’est montrée plus marquée chez un groupe de 25 chercheurs reconnus invités à participer. De cette étude, on a conclu que : l’expérience en recherche est associée à un plus grand accord avec les principes de l’EPTC, avec les problématiques d’éthique et avec l’expérience en CÉR; plusieurs participants inscrits n’étaient pas très familiers avec l’EPTC; les démarches entreprises pour étudier la question des réserves qu’ont les chercheurs en éducation à distance vis-à-vis les révisions éthiques devraient inclure la participation de chercheurs expérimentés, puisque ce groupe représente probablement le mieux les normes et les pratiques éthiques du domaine.